Szczególne przesłanki przetwarzania danych
Oprócz ogólnych przesłanek przetwarzania danych osobowych, można wskazać także szczególne przesłanki przetwarzania tych danych.
Są to: zbieranie danych osobowych, podejmowanie automatycznych rozstrzygnięć, numerowanie, udostępnianie danych, zlecenie przetwarzania danych, przekazywanie do państwa trzeciego
Zbieranie danych osobowych
W art. 7 ust. 2) zbieranie wymieniono jako jeden z rodzajów przetwarzania danych osobowych. Zbieranie danych oznacza aktywność administratora podejmowaną w celu pozyskania danych osobowych[1]. Ustawa o ochronie danych osobowych wyróżnia dwie formy w jakiej dane mogą być zbierane:
· Zbieranie danych od osoby, której one dotyczą;
· Zbieranie danych nie od osoby, której one dotyczą.
Ze zbieraniem danych łączy się obowiązek informacyjny, tzn. konieczność podania do wiadomości osoby, której dane dotyczą informacji umożliwiających korzystanie jej z przyznanych w ustawie uprawnień[2].
a) Zbieranie danych od osoby, której one dotyczą
Zbieranie danych wprost od osoby, której dane dotyczą, nakłada na administratora obowiązek powiadomienia jej o:
a) swojej nazwie (nazwisku), siedzibie (miejscu zamieszkania); dane te powinny być ścisłe, pełne i aktualne, tak aby umożliwiały zainteresowanemu wystąpienie z roszczeniami informacyjnymi, o których mowa w art. 32 ust. 1 u.o.d.o.;
b) celu zbierania danych, w tym przewidywanych odbiorcach danych; gdy w czasie zbierania danych nie można jeszcze ich dokładnie określić, podać należy przynajmniej kategorię potencjalnych odbiorców;
c) prawie dostępu do treści swoich danych i do ich poprawiania;
d) dobrowolności albo obowiązku podania danych, a jeśli taki obowiązek istnieje - o jego prawnej podstawie[3].
Wykonanie obowiązku powiadomienia ciąży na administratorze danych. Nie ma jednak żadnych przeszkód, aby posłużył się on w tym zakresie innym podmiotem (dyrektywa 95/46/WE wyraźnie wskazuje taką możliwość). Posłużenie się innym podmiotem będzie zazwyczaj konieczne i celowe, jeżeli to on, a nie administrator zbiera dane osobowe[4]. W przypadku pierwotnego zbierania danych osobowych, art. 24 OchrDanOsU nie wskazuje chwili przekazania informacji – należy jednak zgodzić się ze stanowiskiem nauki prawa i przyjąć, że powiadomienie powinno nastąpić przed zebraniem danych osobowych[5].
b) Zbieranie danych nie od osoby, której one dotyczą
W praktyce przetwarzania danych osobowych mogą wystąpić sytuacje, w których administrator gromadzi dane za pośrednictwem innych osób, np. kupując cudzą bazę danych osobowych[6].
Osoba, której dane są zbierane bez jej udziału, powinna być poinformowana przez administratora bezpośrednio po utrwaleniu danych o:
1) jego nazwie (nazwisku), siedzibie (miejscu zamieszkania);
2) celu i zakresie zbierania danych, w tym przewidywanych odbiorcach danych; obowiązek informowania o "zakresie zbieranych danych" zobowiązuje - jak można przyjąć - do podania rodzaju zbieranych danych, natomiast nie wynika z niego powinność informowania o treści danych;
3) źródle danych;
4) prawie dostępu do treści swoich danych i do ich poprawiania;
5) prawie wniesienia
a) umotywowanego żądania zaprzestania przetwarzania danych ze względu na jej szczególną sytuację oraz
b) sprzeciwu co do przetwarzania jej danych:
- gdy chodzi o przetwarzanie niezbędne do wykonania zadań określonych prawem, a realizowanych dla dobra publicznego, lub
- wobec przetwarzania niezbędnego do osiągania prawnie usprawiedliwionych celów administratorów danych albo odbiorców danych (gdy administrator zamierza je przetwarzać w celach marketingowych lub wobec przekazywania danych innemu administratorowi).
Na administratorze nie ciąży, w świetle komentowanego przepisu, obowiązek informowania o tym, "jakie" dane osobowe zebrał i ma. Gdyby zainteresowany chciał się tego dowiedzieć, musiałby z własnej inicjatywy wystąpić ze stosownym roszczeniem informacyjnym z art. 32 ust. 1 pkt 3 u.o.d.o[7].
Przesłanki zwolnienia z obowiązku informacyjnego. Oprócz wyłączenia z punktu 1 ustawa przewiduje dodatkowe dwie przesłanki w pkt 3 i 5 ust. 2 art. 25 OchrDanOsU. Pierwsza z nich dotyczy zwolnienia z obowiązku informacyjnego w sytuacji, gdy:
· dane są niezbędne do prowadzenia badań naukowych, dydaktycznych, historycznych, statystycznych lub badania opinii publicznej;
· przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą;
· dostarczenie informacji wymagałoby nadmiernych nakładów lub zagrażałoby realizacji celu badania[8]
PS. Z uwagi na bardzo szeroki zakres tej tematyki, osobom zainteresowanym polecam Komentarz o ochronie danych osobowych J. Barty, P. Fajgielskiego i R. Markiewicza oraz Komentarz P. Barty i P. Litwińskiego Ustawa o ochronie danych osobowych.
[1] S. Hoc, T. Szewc, Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych, Warszawa 2014, s. 48.
[2] S. Hoc, T. Szewc, Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych, Warszawa 2014, s. 48.
[3] J. Barta, P. Fajgielski, R. Markiewicz, Ochrona danych osobowych, Warszawa 2015, s. 451-452.
[4] A. Drozd, Ustawa o ochronie danych osobowych. Komentarz. Wzory pism i przepisy., Warszawa 2008, LEX 9570
[5] P. Barta, P. Litwiński, Ustawa o ochronie danych osobowych, Komentarz 2015, s. 268.
[6] S. Hoc, T. Szewc, Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych, Warszawa 2014, s. 51.
[7] J. Barta, P. Fajgielski, R. Markiewicz, Ochrona danych osobowych, Warszawa 2015, s. 460-461.
[8] J. Barta, P. Fajgielski, R. Markiewicz, Ochrona danych osobowych, Kraków 2004, s. 545.